Złomowanie statków i pozyskiwanie w ten sposób cennych elementów, stanowią ważny element gospodarki wielu rozwijających się państwach Azji Południowej. Na czele tej gałęzi przemysłu znajdują się m. in. Bangladesz i Indie. To głównie tam, często w prowizorycznych stoczniach, statki najpierw wciągane są na kilka kilometrów w głąb lądu podczas przypływu; następnie są cięte, rozbierane, a pozyskane elementy przewożone są do hut. W stoczniach, w bardzo ciężkich warunkach pracuje się za ok. 5 USD dziennie. Często dochodzi do śmiertelnych wypadków, również na skutek eksplozji. Wynika to z faktu, iż współczesnie złomowanie to często problem szkodliwych odpadów, będących pozostałościami po materiałach dzisiaj zabronionych, ale kilkadziesiąt lat temu w normalnym użyciu (azbest, szkodliwe farby) oraz resztkami paliwa czy ładunku. (30 fotografii)

1. INDONEZJA, Cilincing, 22 marca 2010: Mężczyzna pracujący przy złomowaniu jednostek pływających. (Foto: Ulet Ifansasti/Getty Images)

2. INDIE, Mithi Virdi, 4 marca 2013: kobiety pracujące w polu na tle złomowanych statków. AFP PHOTO / Sam PANTHAKY

3. INDIE, Alang, 27 maja 2011: Prowizoryczna stocznia u wybrzeży Alang. AFP PHOTO / Sam PANTHAKY

4. INDIE, Alang, 27 maja 2011: Mężczyzna przyglądający się złomowanej jednostce. AFP PHOTO / Sam PANTHAKY

5. BANGLADESZ, Chittagong, 29 lipca 2008: Pracownicy stoczni przenoszą części złomowanego statku. AFP PHOTO/Farjana Khan GODHULY

6. INDIE, Alang, 9 października 2012: Ciało pracownika stoczni wynoszone ze złomowanego kontenerowca „Union Brave”. AFP PHOTO

7. BANGLADESZ, Chittagong, 29 lipca 2008: Mężczyźni odcinający fragmenty złomowanego statku. AFP PHOTO/Farjana Khan GODHULY

8. BANGLADESZ, Chittagong, 29 lipca 2008: Pracownicy stoczni tną elementy złomowanej jednostki. AFP PHOTO/Farjana Khan GODHULY

9. INDIE, Mithi Virdi, 4 marca 2013: Pracownik stoczni przy cięciu stalowych elementów. AFP PHOTO / Sam PANTHAKY

10. INDONEZJA, Cilincing, 23 MARCA 2010: Mężczyźni pracujący przy złomowaniu statku. (Foto: Ulet Ifansasti/Getty Images)

11. INDONEZJA, Cilincing, 23 MARCA 2010: Pracownik stoczni przygląda się rozbiórce statku. (Foto: Ulet Ifansasti/Getty Images)

12. BANGLADESZ, Dhaka, 20 lipca 2008: Pracownik huty, gdzie przetapiana jest stal ze złomowanych statków. (Foto: Spencer Platt/Getty Images)

13. INDONEZJA, Cilincing, 23 MARCA 2010: Pracownik stoczni podczas przerwy obiadowej. (Foto: Ulet Ifansasti/Getty Images)

14. BANGLADESZ, Dhaka, 20 lipca 2008: Pracownicy huty podczas przerwy w pracy. (Foto: Spencer Platt/Getty Images)

15. INDONEZJA, Cilincing, 23 MARCA 2010: Mężczyzna pracujący w stoczni. (Foto: Ulet Ifansasti/Getty Images)

16. BANGLADESZ, Shitakundo, 19 kwietnia 2009: Pokłady statku odsłonięte podczas procesu złomowania. AFP PHOTO / FILES / Munir uz ZAMAN

17. INDIE, Mithi Virdi, 4 marca 2013: Pracownicy zatrudnieni przy złomowaniu w stoczni Sosiya-Alang. AFP PHOTO / Sam PANTHAKY

18. INDIE, Alang, 27 maja 2011: Mężczyźni zatrudnieni przy złomowaniu statków. AFP PHOTO / Sam PANTHAKY

19. INDONEZJA, Cilincing, 23 MARCA 2010: Pracownicy stoczni przenoszą stalowy element ze złomowanej jednostki. (Foto: Ulet Ifansasti/Getty Images)

20. BANGLADESZ, Chittagong, 24 lipca 2008: Mężczyźni toczący beczki z ropą wypompowaną ze złomowanej jednostki. (Foto: Spencer Platt/Getty Images)

21. BANGLADESZ, Chittagong, 24 lipca 2008: Nadzorcy zatrudnieni w stoczni. (Foto: Spencer Platt/Getty Images)

22. INDONEZJA, Cilincing, 22 MARCA 2010: Pracownik stoczni robi sobie przerwę na papierosa. (Foto: Ulet Ifansasti/Getty Images)

23. INDONEZJA, Cilincing, 22 MARCA 2010: Mężczyźni pracujący przy rozbiórce statku. (Foto: Ulet Ifansasti/Getty Images)

24. INDONEZJA, Cilincing, 23 MARCA 2010: Mężczyźni przy pracy w stoczni Cilincing. (Foto: Ulet Ifansasti/Getty Images)

25. INDONEZJA, Cilincing, 23 MARCA 2010: Widok na nabrzeże stoczni w Cilincing. (Foto: Ulet Ifansasti/Getty Images)

26. INDONEZJA, Cilincing, 22 MARCA 2010: Pracownicy stoczni pracujący przy rozbiórce statku. (Foto: Ulet Ifansasti/Getty Images)

27. BANGLADESZ, Chittagong, 1 listopada 1997: Mężczyźni pracujący przy rozbiórce statku. AFP PHOTO

28. BANGLADESZ, Chittagong, 21 grudnia 2004: Mężczyźni przenoszą fragment stalowej płyty odciętej ze złomowanego statku. AFP PHOTO/Farjana K. GODHULY

29. BANGLADESZ, Chittagong, 24 lipca 2008: Złomowanie statku w stoczni w Chittagong. (Foto: Spencer Platt/Getty Images)

30. BANGLADESZ, Chittagong, 15 stycznia 2010: Widok z brzegu na fragment stoczni Sitakundu. AFP PHOTO/Munir uz ZAMAN
Zobacz również
Użytkownicy poszukiwali:
- złomowanie statków
- bangladesz rozbior statków
- naiwieksze zlomowiska statkuw filmiki
- praca przy demontazu statkow bangladesz
- rozbieranie statków bangladesz
- rozbiórka statków bangladesz
- rozbiurka statkow bangladesz
- rozbiurka statkow filmiki
- youtube demontaz statkow w indiach
- złomowanie statków w indiach
13 marzec, 2013
U nas wszyscy psioczą na związki zawodowe, że to samo zło. A jaki ich zbaraknie, to płace i warunki pracy powolutku będą zbliżać się do tych jak na powyższych zdjęciach.
13 marzec, 2013
No to jest galeria w stylu „Gdzie jest Wally”, bo na każdym zdjęciu jest sporo detali do wypatrzenia.
24 marzec, 2013
„(…)To gównie tam, często(…)”
24 marzec, 2013
Ups… dzięki :)
30 marzec, 2013
Rewelacyjne zdjęcia! Co ciekawe Europa chyba zaczyna się „wstydzić” przemysłu…