Dragstery – benzyna płynie w żyłach

Dragster to samochód o ekstremalnych osiągach używany w wyścigach na krótkich dystansach np. 1/4 mili. Najważniejsze w dragsterze jest duże przyspieszenie, aerodynamika pojazdu, a mniejsze znaczenie ma zwrotność (na torze nie ma zakrętów). Samochody te dysponują mocą ok. 8 000 KM, a przekraczając linię mety pędzą z prędkością przekraczająca 500 km/h (pierwsze 100 km/h osiągają po 0,5 sekundy). Spalanie oscyluje w  granicach 1litra/sekundę. W najmocniejszych wersjach dragsterów, podczas startu małe, przednie koła są blokowane, a tylne wprawia się w ruch – tarcie stojącego w miejscu pojazdu topi ich wierzchnią powierzchnię, co zwiększa przyczepność. (31 fotografii).

1. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Dragster na linii startowej toru Santa Pod. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

2. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Dragster przygotowywany do startu w alei serwisowej toru Santa Pod. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

3. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Fan dragsterów z wytatuowanymi płomieniami na głowie. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

4. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Pracownik obsługi obiektu Santa Pod przygląda się torowi. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

5. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Kierowca dragstera w przyozdobionej plastikowymi kaczuszkami klatce. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

6. USA, Concord, 19 września 2009: Tony Schmacher – kierowca dragstera, przygotowuje sie do startu. (Foto: Rusty Jarrett/Getty Images)

7. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Sentencja wypisana na tyle dragstera: Jeśli jesteśmy dobrzy, zapominają o nas. Jeśli źli, wówczas pamiętają. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

8. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Sędziowie przeglądają się dragsterowi ustawionemu na linii startu. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

9. USA, Concord, 20 września 2009: Mechanicy teamu US Army wprowadzają ostatnie poprawki przed startem. (Foto: Rusty Jarrett/Getty Images)

10. USA, Concord, 17 września 2009: Doug Herbert z zespołu Irwin Tools na linii startu Max Dragway. (Foto: Rusty Jarrett/Getty Images)

11. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Fan wyścigów dragsterów przygląda się startującym maszynom. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

12. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Rodzina fanów dragsterów kibicuje podczas zawodów na torze Santa Pod. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

13. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Sędziowie przygotowują się do rozpoczęcia zawodów. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

14. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Tablica “informacyjna” przy wejściu do jednego z garaży. Napis głosi: Bez głupich pytań. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

15. USA, Concord, 17 września 2009: Dwa dragstery ruszają z linii startu toru w Concord. (Foto: Rusty Jarrett/Getty Images)

16. USA, Concord, 17 września 2009: Dragster prowadzony przez Ashleya Force’a Hooda. Rusty Jarrett/Getty Images/AFP

17. USA, Concord, 19 września 2010: Start dragsterów podczas zawodów w Concord. Rusty Jarrett/Getty Images/AFP

18. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Dragster na Santa Pod podczas krajowych mistrzostw w Wielkiej Brytanii. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

19. USA, Concord, 17 września 2010: Tony Pedregon w dragsterze Komatsu. (Foto: Rusty Jarrett/Getty Images)

20. USA, Concord, 19 września 2010: Dym unoszący się z tylnej opony startujące dragstera. Rusty Jarrett/Getty Images/AFP

21. AUSTRALIA, Sydney, 15 maja 2004: Rozpędzony dragster prowadzony przez John’a Cowin’a. (Foto: Ryan Pierse/Getty Images)

22. USA, Concord, 18 września 2010: Pędzące dragstery na torze Max Dragway. Rusty Jarrett/Getty Images/AFP

23. USA, Concord, 17 września 2010: Dragster prowadzony przez Allen’a Johnson’a podczas zawodów w Concord. Rusty Jarrett/Getty Images/AFP

24. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Tor Santa Pod i zgromadzeni wokół niego kibice. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

25. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Dragster podczas wyścigu na Santa Pod. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

26. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Dym wydobywający się spod kół startującego dragstera. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

27. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Dragster na linii startowej toru Santa Pod. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

28. WIELKA BRYTANIA, Rushden, 6 września 2003: Przerobiony motocykl prowadzony przez Tima Blakemore’a. (Foto: Bryn Lennon/Getty Images)

29. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Pędzący po torze Santa Pod motocykl. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

30. USA, Concord, 17 września 2010: Greg Anderson wyhamowuje prowadzonego dragstera. Rusty Jarrett/Getty Images/AFP

31. WIELKA BRYTANIA, Wellingborough, 25 września 2010: Dragster pędzący po torze Santa Pod w Wellingborough. (Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images)

Użytkownicy poszukiwali:

  • dragster spalanie




O nas

Nazywam się Paweł Krawczyk i pracuję w Interii, gdzie jako fotoedytor odpowiadam za zdjęciową atrakcyjność strony głównej portalu. Zanim tu przyszedłem byłem miejskim fotoreporterem i fotografowałem niemal wszystko co działo się w Krakowie i okolicach (koncerty, mecze, protesty, otwarcia, zamknięcia, odsłonięcia, przekazania itd…). Teraz trochę mniej intensywnie fotografuję, ale codziennie przez mój monitor przechodzą setki zdjęć agencyjnych. I te najlepsze i najciekawsze wybieram dla was!

Newsletter

Poprzez fakt wprowadzenia adresu e-mail oraz kliknięcia w przycisk „wyślij” wyrażasz zgodę na otrzymywanie biuletynu informacyjnego serwisu 990px.pl. Usługa będzie świadczona z najwyższą starannością w trybie i na warunkach Regulaminu świadczenia usług przez INTERIA.PL Sp. z o.o.



21 komentarzy do wpisu “Dragstery – benzyna płynie w żyłach”

    Irek
    29 września, 2010

    no niby wszystko ok, ale jakaś dziwna ta dyscyplina / hobby. nie wiem ; czegoś mi tu brakuje.. jeszcze nie wiem czego.no ale dzieki za galerie, znowu poszerza horyzonty .

    ps. #17 nie wiem czemu ale przywołało mi wspomnienie gum „turbo”:)

    link do komentarza
    slav
    29 września, 2010

    Nono, kilka naprawdę fajnych fot.
    23 bardzo ciekawie wyszło.

    link do komentarza
    michu
    29 września, 2010

    Coś mi nie pasuje z tym spalaniem 1L/s. Wyścig trwa kilka sekund, nie wierzę, że podczas wyścigu te pojazdy spalają tylko kilka litrów. Brakuje tylko dziewczyn z bodypaint’em albo w obcisłych strojach :D

    link do komentarza
    Bart
    29 września, 2010

    Coś mi nie pasuje z tym spalaniem 1L/s. Wyścig trwa kilka sekund, nie wierzę, że podczas wyścigu te pojazdy spalają tylko kilka litrów.

    Wydaje się to całkiem realne: podczas wyścigu spali powiedzmy 10l paliwa, ale też zbiornik jest raczej mały – na pewno nie ma 50l jak w osobówkach.
    Co do zdjęć, to jest ogień!

    link do komentarza
    JaneK
    29 września, 2010

    Hehe, 9 wymiata: armia ma swój team w wyścigach dragsterów. Target dobrali sobie całkiem nieźle i nie muszą się bać o kasę od sponsorów, czyli obywateli :D

    link do komentarza
    Sowa25
    29 września, 2010

    świetne jak zwykle, zwłaszcza 14 i 23, a kiedy pojawi się formuła 1?? Może coś ekstra na końcówkę sezonu??? ;)

    link do komentarza
    Piotr Macura
    29 września, 2010

    a kiedy pojawi się formuła 1?? Może coś ekstra na końcówkę sezonu??? ;)

    Właściwie F1 w tym sezonie już gościła (przypomnienie: http://www.990px.pl/index.php/.....d-prix-f1/) ale nigdy nie mówię nigdy.

    link do komentarza
    Michał
    29 września, 2010

    Wszystko na temat systemy paliwowego w dragsterze klasy „Top Fuel”
    Fuel System
    Delivery of fuel to the engine is controlled by a pneumatically timed enrichment system, which runs in a parallel to the clutch control and ignitions systems. The volume of fuel increases in the line with the increase of clutch pressure to keep the fuel to air ratio correct for the amount of power that the engine needs to produce at any given point during the run. Put simply the engine does not need the same amount of fuel on the start line as it does 3 seconds onto the run. The power elixir that helps coax more than 13 horsepower from each of the engines 500 cubic inches is the fuel – nitromethane. Nitromethane is produced by the nitration or propane; the end result is CH3NO2. A maximum of 90% nitromethane is allowed under the rules with the other 10% being methanol. The mix can be less than 90% depending upon atmospheric conditions. Nitro is fed to the engine by a single four gear fuel pump that delivers between 85 and 100 US gallons (approx. 300 litres) per minute dependant on the crew chiefs set up. During warm up, burn out procedure and a quarter mile run, a typical Top Fueller will gulp 15 gallons (56 litres) of nitro costing around £35 per litre!

    link do komentarza
    Artur Kwiatkowski
    29 września, 2010

    O włacha! Sowa dobrze napisał, polać mu wódki. Formuła 1 to wdzięczny temat jeśli chodzi o foty, najlepiej gdyby to był team Renault F1 (tylko) :D

    link do komentarza
    Mantis
    29 września, 2010

    Coś mi dziwne się wydaje to zdjęcie 23. Dlaczego napis „MOPAR” nie jest rozmyty skoro auto jest w ruchu i jest rozmyte a ostrość jest ustawiona na widownię. Czy to nie jakaś obróbka cyfrowa? Czy taki efekt jest możliwy przy użyciu samego aparatu?

    A ogólnie fajne fotki ale nie kumam na czym mają polegac zawody? Kto szybciej wciśnie gaz i będzie miał lepsze auto? Mam wrażenie że nie potrzebne są tutaj jakieś wielkie umiejętności.

    Czekam na jakąś galerię z rajdów Baja albo w przyszłości Dakaru. Tam się liczy tylko człowiek i nawet w najlepszej maszynie może przegrać przez moment nie uwagi czy złą decyzję.

    link do komentarza
    Pingback Dragsters – Super Máquinas | Fottus
    30 września, 2010

    […] Dragsters são super máquinas preparadas para correr em um pequeno espaço e atingir marcas de até 500km/h. Via: 990px […]

    link do komentarza
    Pingback Dragster « HectorMG
    30 września, 2010

    […] Ver galería de imágenes de Dragster […]

    link do komentarza
    Bajeczka
    30 września, 2010

    22, 28, 29 :)
    piekne :)

    link do komentarza
    Bartek
    30 września, 2010

    Mantis,
    normalna technika z błyskiem na drugą kurtynę (vel. lamelkę); napis faktycznie wygląda dziwnie, ale to pewnie dlatego, że był biały i odbił najwięcej światła…

    link do komentarza
    Bartek
    30 września, 2010

    Zdjęcia dobre – jak zwykle… a sport – totalna abstrakcja, przynajmniej dla mnie. Nudy panie, nudy…

    link do komentarza

    […] więcej: Dragstery – benzyna płynie w żyłach – 990px.pl – fotoreportaże … afp, concord, images, podczas-krajowych, santa, start, usa, wellingborough, wielkiej, […]

    link do komentarza

    […] więcej: Dragstery – benzyna płynie w żyłach – 990px.pl – fotoreportaże … anderson, concord, dragster, getty-images, images, jarrett, nia-2010, rusty-jarrett, santa, usa, […]

    link do komentarza
    van_trompka
    4 października, 2010

    Dajcie jakieś zdjęcia z ostatnich zamieszek w Barcelonie i innych miastach europejskich.

    link do komentarza

    […] Dragstery – benzyna płynie w żyłach – 990px.pl – fotoreportaże … […]

    link do komentarza
    dzikidzik
    9 listopada, 2010

    bylem tam :D super miejsce

    link do komentarza
    Michal
    11 marca, 2011

    coś pieknego!

    link do komentarza