Regaty o Puchar Ameryki to najstarsze międzynarodowe regaty żeglarskie jachtów pełnomorskich, które rozgrywane są od 1851r. Jedyną nagrodą w regatach jest przechodni puchar – ważący około 3 kg srebrny dzban ufundowany przez Royal Yacht Squadron w 1851 roku.
W regatach biorą udział reprezentacje poszczególnych jachtklubów, nie zaś reprezentacje narodowe. Jeżeli chęć odebrania pucharu zgłosi więcej niż jeden syndykat, jachty poszczególnych pretendentów rozgrywają między sobą regaty eliminacyjne. W finale spotykają się dwa syndykaty: obrońców i pretendentów, które walczą ze sobą w systemie „best of nine”, a więc zwycięzcą zostaje załoga, która pierwsza zwycięży w pięciu wyścigach (z zaplanowanych dziewięciu).
W tym roku w roli obrońców pucharu wystąpił syndykat Alinghi, natomiast pretendentem była załoga BMW Oracle. Wystawiły one odpowiednio: katamaran i trimaran, o niesamowitych rozmiarach i osiągach (jednostki te mogą poruszać się z trzykrotną prędkością wiatru). Nowym właścicielem Pucharu został syndykat BMW Oracle.
Temat ten zaproponował przez formularz macoss, za co bardzo dziękuję. (27 fotografii)

1. HISZPANIA, Walencja, 8 lutego 2010: Sternik załogi BMW Oracle, James Spithill, przed rozpoczęciem zmagań z obrońcami tytułu – syndykatem Alinghi. AFP PHOTO / JOSE JORDAN

2. HISZPANIA, Walencja, 24 czerwca 2007: Syndykat Alinghi podczas drugiego wyścigu trzydziestej drugiej edycji Pucharu Ameryki. (Foto: Shaun Botterill/Getty Images)

3. HISZPANIA, Walencja, 27 czerwca 2007: Załoga Alinghi podczas czwartego wyścigu poprzedniej edycji Pucharu Ameryki. (Foto: Shaun Botterill/Getty Images)

4. HISZPANIA, Walencja, 29 czerwca 2007: Syndykat Alinghi walczący z załogą Team New Zealand w piątym wyścigu trzydziestej drugiej edycji regat. (Foto: Shaun Botterill/Getty Images)

5. HISZPANIA, Walencja, 29 czerwca 2007: Załoga Team New Zealand zmaga się z pękniętym spinakerem (dużym, wypukłym żaglem). (Foto: Shaun Botterill/Getty Images)

6. HISZPANIA, Walencja, 3 lipca 2007: Pojedynek między syndykatami Team New Zealand i Alinghi. (Foto: Shaun Botterill/Getty Images)

7. HISZPANIA, Walencja, 12 lutego 2010: Ernesto Bertarelli, prezydent syndykatu obrońców pucharu - Alinghi - podczas konferencji prasowej na starcie tegorocznej edycji regat. (Foto: Manuel Queimadelos Alonso/Getty Images)

8. HISZPANIA, Walencja, 14 lutego 2010: Prezentacja pucharu, o który walczą żeglarze w Regatach o Puchar Ameryki. (Foto: Manuel Queimadelos Alonso/Getty Images)

9. HISZPANIA, Walencja, 9 lutego 2010: Sterowany radiowo model płynący obok stojącego w porcie katamaranu Alinghi. AFP PHOTO / PEDRO ARMESTRE

10. HISZPANIA, Walencja, 12 lutego 2010: Pretendent do Pucharu, trimaran BMW Oracle na starcie regat. (Foto: Manuel Queimadelos Alonso/Getty Images)

11. HISZPANIA, Walencja, 12 lutego 2010: Jednostka BMW Oracle na starcie regat w towarzystwie mniejszych jednostek. (Foto: Manuel Queimadelos Alonso/Getty Images)

12. HISZPANIA, Walencja, 14 lutego 2010: Trimaran pretendentów, syndykatu BMW Oracle, podczas drugiego wyścigu z obrońcą pucharu. (Foto: Manuel Queimadelos Alonso/Getty Images)

13. HISZPANIA, Walencja, 12 lutego 2010: Właściciel BMW Oracle, Larry Ellison (w środku) czeka wraz z załogą na starcie kolejnego wyścigu. AFP PHOTO / JOSE JORDAN

14. HISZPANIA, Walencja, 14 lutego 2010: Załoga trimaranu BMW Oracle na pełnym morzu. (Foto: Manuel Queimadelos Alonso/Getty Images)

15. HISZPANIA, Walencja, 14 lutego 2010: Ogromny trimaran BMW na trasie drugiego wyścigu. (Foto: Manuel Queimadelos Alonso/Getty Images)

16. HISZPANIA, Walencja, 12 lutego 2010: Żeglująca załoga BMW Oracle - pretendentów do pucharu. (Foto: Manuel Queimadelos Alonso/Getty Images)

17. HISZPANIA, Walencja, 12 lutego 2010: Obrońcy pucharu, syndykat Alinghi, na starcie regat. (Foto: Manuel Queimadelos Alonso/Getty Images)

18. HISZPANIA, Walencja, 14 lutego 2010: Załoga BMW Oracle na wodach u wybrzeży Walencji. (Foto: Manuel Queimadelos Alonso/Getty Images)

19. HISZPANIA, Walencja, 14 lutego 2010: Sternik trimaranu BMW Oracle na pokładzie jednostki. (Foto: Manuel Queimadelos Alonso/Getty Images)

20. HISZPANIA, Walencja, 14 lutego 2010: Obrońcy pucharu, Alinghi, na pełnym morzu. (Foto: Manuel Queimadelos Alonso/Getty Images)

21. HISZPANIA, Walencja, 14 lutego 2010: Olbrzymi maszt jednostki BMW Oracle. (Foto: Manuel Queimadelos Alonso/Getty Images)

22. HISZPANIA, Walencja, 14 lutego 2010: Pretendenci, BMW Oracle Racing (po lewej) w starciu z katamaranem obrońców pucharu (Alinghi – po prawej). (Foto: Manuel Queimadelos Alonso/Getty Images)

23. HISZPANIA, Walencja, 14 lutego 2010: Właściciel BMW Oracle, Larry Ellison (w środku) cieszy się ze zwycięstwa w drugim wyścigu. AFP PHOTO / JAIME REINA

24. HISZPANIA, Walencja, 14 lutego 2010: Zrelaksowana załoga pretendentów do pucharu, BMW Oracle. AFP PHOTO / JOSE JORDAN

25. HISZPANIA, Walencja, 14 lutego 2010: Załoga BMW Oracle świętująca zwycięstwo w Regatach o Puchar Ameryki. (Foto: Manuel Queimadelos Alonso/Getty Images)

26. USA, San Diego, 21 lutego 2010: Puchar zdobyty przez syndykat BMW Oracle, prezentowany w San Diego. AFP PHOTO / VALERIE MACON

27. HISZPANIA, Walencja, 15 lutego 2010: Jednostka syndykatu Alinghi żeglująca u wybrzeży Walencji. AFP PHOTO/JOSE JORDAN
15 marzec, 2010
[…] reklama mwlodarski przed chwilą dziś na 990px super zdjęcia z regat o Puchar Ameryki. 990px.pl/…/2010/03/15/regaty-o-puch… […]
15 marzec, 2010
Piekne zdjęcia.
Jest możliwość zobaczenia również fotosów z Volvo Ocean Race z Alicante?
Pozdrawiam serdecznie
15 marzec, 2010
Z ciekawostek dodam że BMW Oracle zamiast tradycyjnego żagla zastosowało innowacyjne skrzydło które bardzo dobrze widać na zdjęciu nr 21.
Skrzydło ma 57m długości zintegrowane jest z masztem na stałe, ma 650 metrów kwadratowych i waży 3500 kg. Dla porównania, długość skrzydła boeinga 747 wynosi 31 m, a airbusa 380 – 43,5 metrów. Katamaran „Polpharma-Warta”, na którym Roman Paszke uczestniczył w regatach dookoła świata, ma w linii wodnej tyle, ile wymaga Deed of Gift, 24 metry, ale wysokość masztu wynosi tylko 32 m, a powierzchnia ożaglowania 317 mkw. „Pogoria” mieszcząca Szkołę pod Żaglamima 45 m. dł i 994 m. kw. żagli.”
źródło: rp.pl
15 marzec, 2010
Myślę, że da się coś zrobić ;)
15 marzec, 2010
eeehhh… świetne foty
15 marzec, 2010
12. chyba powinno być obrońcą ;)
Lubię takie reportaże z wydarzeń, których nie ogląda się wcale albo w każdym razie rzadko :)
15 marzec, 2010
No tak – zmieniło się zdanie, a forma została. Dzięki.
15 marzec, 2010
Ależ mi się to pierwsze podoba!
16 marzec, 2010
[…] Ver galería de imágenes Escrito por Hector MG | Comentarios (0) […]
18 marzec, 2010
2 i 17 świetne
18 marzec, 2010
Patrząc na 14, to bardziej wygląda na statek powietrzny niż statek morski.
2 listopad, 2010
z jednej strony uwielbiam takie zdjęcia za kunszt wykonania. Z drugiej zaś strony nienawidzę ich bo pobudzające marzenia i tęsknotę na kolejnym sezonem pod żaglami